Zorg voor Zorgers

“Pas als je goed voor jezelf zorgt, kun je het beste van jezelf geven”

Als hulpverlener of medewerker in de zorgsector sta jij altijd klaar om te zorgen voor een ander.
 
Als POH-GGZ hoor jij veel verhalen van je cliënten. In het ziekenhuis of de zorginstelling zie jij van alles gebeuren, van operaties tot overlijdens, van hevige wonden tot de zware verzorging van mensen die dat zelf niet (meer) kunnen. Als jeugdzorgmedewerker kom jij in gezinnen terecht waarbij je stevig in je schoenen moet staan of doe jij dat werk in die woonvorm voor gehandicapten waarbij je steeds alert moet zijn op het gedrag van anderen.
 
Het werken in de zorgsector is dankbaar werk en kent vele leuke kanten. Daar waar het vak veel vreugde brengt, is er ook een andere kant, want naast die leuke kanten is het zwaar voor zowel je lichaam, als voor je geest om in de zorgsector te werken. Er kan veel op je afkomen door alles wat je doet, ziet, hoort of zelfs voelt bij je cliënten, maar ook van je collega’s. De werkdruk is hoog, er wordt nogal wat van je verwacht en de onregelmatigheid van je diensten kunnen langzaam hun tol eisen. Dit kan ten koste gaan van je eigen energie en levensvreugde. 
 
Om goed te kunnen zorgen voor een ander is het dus belangrijk eerst goed voor jezelf te zorgen. Wanneer je dit namelijk niet doet, dan neem je alle ‘shit’ die je ziet, hoort of voelt, mee naar huis
 
Op den duur, wanneer je niet goed zorgt voor je eigen gesteldheid, kan het je teveel worden en eigenlijk ben je dan al te laat. Veel zorgmedewerkers komen terecht in een Burn-out. 
 
 
 
Coaching met paarden kan helpen te voorkomen dat je burn-out klachten verergeren. In de rust van de natuur en de paarden kun jij opladen en op onderzoek uitgaan waardoor jij burned-out bent geraakt en daar waar nodig de verandering aan te brengen voor een betere balans in jezelf.

Hoe kan ik jou helpen?

Je maakt weer contact met je lijf door te voelen wat er gebeurt, hierdoor ga je vanzelf uit je hoofd. Wij werken met verschillende methodieken gericht op ons lichaam, waaronder ons Autonome Zenuwstelsel. 

Je herkent de stress-signalen die het lijf je geeft en gaat ze begrijpen. Je kunt daardoor beter je grenzen afbakenen voor jezelf en naar anderen toe. Je gaat jezelf beter leren kennen en weet wanneer je op de rem moet trappen om lichamelijke klachten, vermoeidheid en emotionele overbelasting voor te zijn. 

Gedachten, emoties en gevoelens die eerst onbewust zijn worden bewust gemaakt zodat je inzichten krijgt, jezelf ontwikkelt, groeit en betere keuzes maakt voor jezelf en daardoor beter kan zorgen voor de ander. 

Je krijgt tips en tricks mee die je dagelijks kunt toepassen. Het zijn simpele, doelgerichte oefeningen die je kunt toepassen wanneer er een stressreactie plaatsvind én in ontspanning. De oefeningen dragen bij aan een beter herstel en herkenning van jouw eigen systeem. 

De sessies vinden in de buitenlucht plaats. Contact met de natuur heeft een mens nodig en een omgeving met natuurlijke elementen draagt bij aan beter herstel en leidt tot minder stress en meer welbevinden.

Ongeveer 5% van het menselijk gedrag speelt zich af op bewust niveau. 95% gebeurt dus onbewust. Een paard reageert op dit onbewuste niveau. Het voelt jouw emoties, gedachten en gevoelens aan, het reageert op jou lichaamstaal en wanneer er een blokkade zit reageert het direct. Het paard houdt jou als het ware een spiegel voor. Ik help jou helder te krijgen wat het paard aangeeft. Je kunt daardoor tot inzichten, emoties of gevoelens komen die eerst onbewust waren en van daaruit werken aan een betere staat van zijn.

Tip: